o MHD

12. října 2016 v 17:10 | ir4uma |  Ve městě
V různých městech v Rusku MHD funguje trochu jinák. Proto napišu převažně o MHD v Jekatěrinburgu.
V Jekaterinburgu jsou busy, tramvaje, trolejbusy a metro. A začneme tím metrem.
Metro bylo zprovozněno v roce 1991 a mělo tři stanici, pak dlohou dobu šest stanic a nakonec v roce 2012 byla zprovozněna 9. stanice metra. Stanice se tradičně obkladaly kamenem (převažně žulou).


Vstupní dveře do vestibulů jsou těžké, samozavírací, hned za dveřma jsou kondicionery, co přivadějí teplý vzduch, v zimně je v metru teplej než venku.

Autobusy, tramvaje a trolejbusy se využivají stejně podle toho, kde co vyskytuje. Každý druh MHD má svou síť a vzájemně nespolupracují, takže busy mají své zastávky a trolejbusy své. Systém placení funguje tak, že pokažde když nastoupite do vozu musíte zaplatit jizdenku.

Trochu historie:
Když jsem byla malá a byla 90. leta, jizdenky se kupovaly u řidiče. Řidič měl oddělenou skem kabinu, ve spodní části skla byl otvor s tackem. Do tacku se vkaldaly mince, tacek se otačel do kabiny a vracel se s kuponem. V tu dobu jizdenka stala pár haléřů. v busech byly validatory, které cvakaly jizdenky.
Pozděj v busech se objevili kontroleři, převažně ženy, které jizdenky prodavali. A byla možnost koupit papírový měsiční kupon. Na kuponu byl název měsíce, kdy kupon platil. Pro každý druh MHD byl svůj kupon, v metru se platilo žetonem.
Teď kupony jsou plastové a na více druhů MHD, nejsou na měsíc ale podle počtu jízd. A v busech jsou kontroleři s platebním terminálem.

Na zastávkách jsou označene čísla busů a tramvajů, avšak normalní rozvrh není, místo toho jsou uvedené intervaly, podle kterých by měla jezdit doprava. Stejně nejezdí. Největším problemem jsou zácpy. Jsou v nich uvězněne busy i tramvají. V ucpané křižovatce auta nedavají přednost tramvaji, vymezené pruhy pro busy nejsou, auta smějí jezdit po kolejich. Když se auta na kolejich srazí, budou čekát na policajty, které se snažejí project skrz ucpané ulice. Tramvají stojí a hlasí nehodu na svou centrálu. Centrala nařizuje tramvajím, co se nedostaly k místu nehody ject jinudy. Takže když čekáte na tramvaj, na jejiž cestě je nehoda, nemusíte se ji dočkat, třebas jíž jede jinam.

Jelikož doprava nejezdí podle rozvrhu, byla vytviřena internetová stranka a aplikace pro mobily, která ukazuje v realném čase, kde jede tramvaj nebo bus. Na mapě města jsou označené linky a po nim se tahnou kroužky s čísly tramvají, můžete se podívat za jak dlouho tramvaj přijede na Vaši zastávku. Když v aplikaci vidite, že v jednom místě se shromadilo více tramvají, hned pochopite že je tam zácpa nebo nehoda.

Další zábavná stranka absenci rozvrhů - neznáte cestu tramvaji (ani busu). Na vagonu jsou cedule (teď byvají i elektronické) s významnými zastávkami, ostatní zastávky musíte pamatovat, anebo se zeptáte cestujících či kontrolera. Když stojíte na zastávce a vidíte jen čísla busů, nevíte vlastně, kam ten bus jede. Samozřejmě se můžete na cestu někoho zeptat, nebo najit cestu na internetu. Jinak cestující musí dobře znát město.

Kromě tradičních druhů MHD jsou ve velkých městech maršrutky. Je to taková dodávka co vozí cestující, je v ní 13 míst k sezení, dva z nich jso vepředu vedle řidiče. Mají vlastní čísla a cesty, nejsou označene na mapách ani na zastávkách. S konečné zastávky odjiždí podle řidiče, vetšinou když nasbírá víc cestujících. Podle pravidel se v nich jezdí jenom v sedě, podle skutečnosti jsou narvané. Jezdí rychlejí než busy, v případě zácpy a podle přání řidiče můžou ject zkratkou, třeba i dvorem.
Když je maršrutka narvaná, nezastavuje ne zastávkách, svou zastávku musíte nahlasit "předem a nahlas!". Když laskově poprosíte, zastaví i mimo zastavku (jednou v Peterburgu jsme vystoupily dokonce uprostřed křižovatky - dal už byla zácpa). V tradiční maršrutce dveře otevírají a zavírají cestující, občas je taková vychytavka jako automatické otevíraní dveří. Řidiči jsou většinou migranti ze středni Asie a Kavkazu, jezdí rychle a občas nedodržují pravidla, ve vozu si můžou pustit radio, případně zakouřit. Po nějaké době čekání večer v zimě na prazdné zastávce určitě takovému vozidlu budete radi.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama